ویرانی آفتابوس های دوشنبه

دوشنبه پایتخت تاجیکستان را به یک تعبیر می توان نمایشگاهی بزرگ از انواع اتومبیل ها دانست . از لادا و دیگر ماشین های سواری دهه شصت روسی گرفته تا آخرین و به روزترین مدل ماشین های

امریکایی، اروپایی ، ژاپنی ، چینی و سمند و پژوی ایران.البته از فراوانی بیشتر ماشین ها با برند اپل و به چشم نیامدن وانت و موتور سیکلت نمی توان چیزی نگفت چرا که کاملاً محسوس است.


جدای از این ماشین های شخصی که با بنزین لیتری بالغ بر هزار تومان در حال تردد هستند.

 شبکه حمل و نقل عمومی وابسته به خطوط اتوبوسرانی است که اکثر این خطوط هم برقی می باشند . به جهت اینکه اتوبوس های برقی یا به گویش خود تاجیکان آفتابوسها دارای خط ویژه نیستند در دوسوی خیابانهای عریض دوشنبه کابل کشی شده است و این کابل ها منظر شهری را بسیار بی زیب (زشت)کرده است. این اتوبوس ها با دریافت نقدی 50 و در بعضی از خطوط 60 درم معادل 120 تا 140 تومان ارزان ترین وسیله حمل و نقل شهری هستندالبته در کنار این خطوط اتوبوسرانی تعداد زیادی خطوط ون هم با کرایه یک سامانی معادل 240 تومان وتعداد زیادی سواری مسافر کش تحت عنوان تاکسی فعال هستند تاکسی های خطی 2سامان دریافت کرده و برای سایر مسیرها باید با رانندگان تاکسی که معمولاً در تقاطع ها متظر مسافر هستنئ چانه زنی کرد اما به تجربه برایم ثابت شده است که با کمتر از 50 درصد مبلغ اولیه ای که راننده می گوید می توان آن ماشین را به صورت دربست اختیار کرد چیزی بین 5 تا حداکثر بیست سامان برای هر نقطه از دوشنبه.

بحث اصلیم در این نوشتار افتابوس های دوشنبه است آفتابوس های که هرچند دارای ایستگاه می باشند اما هرجا که مسافری ایستاده است یا راننده احتمال می دهد که مسافری خواهد آمد متوقف شده و در ایستگاههای بین راه هم تا هر زمان که راننده یا شاگردش که در درب میانی مشغول گرفتن کرایه هاست اراده کنند منتظر مسافر می مانند و امان از این مردم نجیب و صبور و ساده دل که هیچ اعتراضی نمی کنند ( ناگفته نماند که در یکماه گذشته تنها یک بار این آوای اعتراض را از مردی میانسال شنیدم که "حی شوفر حی کن  " البته بعید می دانم غیر از گوینده ومن که در کنارش بودیم کسی دیگراین اعتراض را  شنیده باشد . )

نکته جالب در مورد این افتابوسها ویرانی ( خراب شدن  و از کار افتادن) گاه و بیگاه آنهاست که به علت فرسودگی آنها و سیستم برق رسانی و در بعضی اوقات با تدبیر راننده برای طی نکردن ادامه مسیر رخ می دهد و مسافرین خونسرد و آرامی که بدون هیچ اعتراضی پیاده شده ادامه مسیرشان را پیاده طی کرده یا در بعضی از مواقع سوار اتوبوس دیگری می شوند که بدون دریافت وجا این مسافران را سوار می کند.به هرحال جای مسافرین خطوط واحد تهران خالی که از این اتوبوس ها بهره برده و اعصابشان ویران شده و قدر خطوط بی آر تی و ... را بدانند البته پیشنهاد می شود شهرداری تهران هرهفته تعدادی از معترضین در خطوط شرکت واحد را جهت گرفتن درس عبرت به تاجیکستان اعزام دارد.ما که در این مدت از خونسردی و تحمل مردم محترم دوشنبه حسابی اعصابمان ویران شده است. قابل توجه اینکه در این چند وقت که ما از افتابوس های برقی بهره گرفتیم هرگاه راننده آن خانم بود ویرانی نداشتیم و خاطر جمع بودیم که با سرعت بیشتری به مقصد خواهیم رسید.

بدیهای خطوط اتوبوس دوشنبه را گفتن و از ادب و احترامی که مسافرین در اتوبوس ها برای بزرگسالان (کلان) و بانوان ( خاله ها و اپه ها) و همچنین میهمانان می گذارند و بدون تامل اولین جای رابرای نشستن خالی می کنند را نگفتن بی انصافی است.

همچنین جا دارد به مقررات بعضاً متفاوت راهنمائی و رانندگی و حضور بسیار چشم گیر پلیس راهنمائی هم اشاره کرده و یادآور شوم در دوشنبه رانندگان آفتابوس ها مالک خیابانها بوده و هرگونه که بخواهند رانندگی می کنند و ندیدم که پلیسی مزاحمشان شود اما به صورت مکرر شاهد متوقف شدن خودروهای سواری به دلایلی که نفهمیدم شده و شاهد بودم که راننده قبل از پیاده شدن ده سامانی را در مشت گرفته و به سمت پلیس می رود.

شایان ذکر است مامورین و کارمندان و مقرری بگیران از دولت با نشان دادن کارت شناسایی و کودکانی که به مکتب رفته و یا از مکتب برمی گردند از پرداخت کرایه آفتابوس معاف هستند.