دوشنبه پایتخت تاجیکستان شهر بی موتورسیکلت

دوشنبه پایتخت تاجیکستان شهر بی موتورسیکلت دوشنبه - ایرنا - درحالی که شهر دوشنبه پایتخت کشور فارسی زبان تاجیکستان مملو از خودروهای خارجی است اما در این شهر هیچ گونه تردد موتورسیکلت وجود ندارد.

 

به گزارش خبرنگار ایرنا ؛ در این شهر هیچ گونه موتورسیکلت و به تبع آن هیچ فروشگاه یا تعمیرگاه موتورسیکلت نیز یافت نمی شود.

مسافران ایرانی که موتورسیکلت برای انان یک وسیله عادی است و از کشورمان شهرهای مملو از موتورسوار در ذهن دارند وقتی به دوشنبه پای می گذارند از نبود موتورسیکلت در این شهر در حیرت فرو می روند.

در شهر دوشنبه انواع و اقسام خودرو از 'لادای' قدیمی روسی تا 

تا به روزترین خودروهای تولیدی با برندهای مختلف و معتبر جهانی تردد می کنند و می توان شهر دوشنبه را به نمایشگاه بزرگ خودروی جهانی با برندهای مختلف توصیف کرد اما در این بین موتورسیکلتی به چشم نمی خورد.

'حسن بیات' یک دانشجوی ایرانی مشغول به تحصیل در تاجیکستان گفت: طی چند سالی که به تاجیکستان رفت و آمد دارم ؛ تردد نکردن موتورسیکلت در دوشنبه برایم همواره جای سوال بوده است. 

«رستم زاهداف» استاد دانشگاه و پژوهشگر اجتماعی در گفت و گو با ایرنا در مورد علت استقبال نکردن از موتورسیکلت در تاجیکستان گفت : در دوره اتحاد جماهیر شوروی در روستاها و شهرها موتورسیکلت زیاد بود اما بعد از استقلال و جنگ شهروندی تاجیکستان موتورسیکلت جدیدی وارد نشده و موتورسیکلت های قبلی هم از کار افتاده اند از دیگر سو چون فاصله قیمتی ماشین و موتورسیکلت در تاجیکستان زیاد نیست جوانان ترجیح می دهند که به جای موتورسیکلت ، ماشین خریداری کنند.

«زاهداف» در ادامه سخنانش گفت: البته مدتی است که برخی از جوانان موتورهایی را برای تفریح خریداری و بعضاً در خیابانها حرکت های نمایشی و خطرناک هم انجام می دهند که امیدوارم قبل از اینکه این جریان فراگیر شود حکومت برای آن تدبیر لازم را بیندیشد.

این استاد دانشگاه که با معضل موتورسیکلت در ایران هم به خاطر چندین بار سفرشان آشنا بود ، اظهار داشت : به گمان من یکی از دلایل گرایش مردم ایران به موتورسیکلت رهایی از مشکل ترافیک است و اگر مشکل ترافیک حل شود و وسایل حمل و نقل عمومی بیشتر و استفاده از آنها راحت تر می شود و به این ترتیب مشکل موتورسیکلت هم حل خواهد شد و شاید اگر در تاجیکستان هم ترافیک ایجاد شود میل و اشتیاق به استفاده از این وسیله هم زیاد شود.

یکی از مامورین راهنمایی و رانندگی شهر دوشنبه اظهار داشت : از نظر قوانین هیچ منعی برای تردد موتورسیکلت وجود ندارد اما سالهاست که کسی برای شماره کردن موتورسیکلت مراجعه نکرده و موتورسیکلتهای موجود هم عموماً بدون پلاک در شهر تردد می کنند. 

این مامور راهنمایی و رانندگی گفت: پلیس و راهنمایی و رانندگی تاجیکستان هم واحد موتورسوار نداشته و تنها یگان تشریفات پلیس برای حفاظت مقامات کشورها که بمنظور شرکت در اجلاس شانگهای سال گذشته به دوشنبه آمدند مجهز به تعدادی موتور سیکلت شده است.

در شهرهای کوچک و روستاهای تاجیکستان موتورهای روسی از جمله برند «ایژ» که در ایران هم شناخته شده است هنوز هم کم و بیش تردد دارند که در گویش عامیانه به آن «موتودسیکل» گفته می شوداما در شهر دوشنبه موتورسیکلت وسیله ای بسیار کمیاب است که شاید در طول یک روز گشت و گذار در خیابانهای شهر، تنها یک یا دو دستگاه موتور آنهم از نوع اسپرت و یا چهار چرخ به چشم بخورد البته این جدای از موتورهایی متعلق به جهانگردان و سیاحانی است که با این وسیله برای گشت وگذار در مناطق کوهستانی تاجیکستان و به ویژه بدخشان مشاهده می شوند.

در تاجیکستان به خاطر پایین بودن عوارض گمرکی، انواع و اقسام ماشین های دست دوم اروپایی و به ویژه برندهای «بنز» و «اپل» به وفور وجود داشته و بسته به مدل و سال ساخت بین 1500 تا 10 هزار دلار در دسترس است و ماشین متعارف مورد استفاده جوانان و قشر متوسط جامعه اپل آلمانی است که متوسط قیمت آن 3000 دلار می باشد و در این شرایط برای تولید کنندگان و فروشندگان هم توجیه اقتصادی ندارد که در زمینه تولید و یا واردات موتورسیکلت به صورت وسیع در این کشور اقدام نمایند .

 
/ 0 نظر / 29 بازدید